October 17, 2011

Money is a matter.

Sekuat mana pun kita, kadang-kadang mesti akan rapuh jugak. Sampai satu tahap, aku rasa macam diri aku useless gila. Bila aku nak sesuatu, aku tau aku tak mampu. Tapi bila aku dapat and susahkan orang lain, memang rasa useless gila.

Kenapa perlu nak susahkan sesiapa?

I'm not come from rich family. Family aku biasa-biasa je. My mom single parent. Buat kerja sendiri yang kadang-kadang tak tentu  income. Aku belajar kat sini dengan duit PTPTN dan elaun Suksis. Sepanjang 3 tahun lebih aku kat sini, berapa kali je aku mintak duit mak. Itu pun sebab terpaksa bila aku dah tak ada sangat-sangat. Aku tak sampai hati nak mintak. She was through so much things.

For some people, money is not a matter. Kalau tak kaya pun, senang je nak beli apa-apa. Senang je nak gi mana-mana. I feel jealous sometimes. Aku kalau nak keluar pun kena fikir 2 3 kali. Hahahaha..

I'm not blaming my mom. My mom adalah yang terbaik. I'm blaming myself. Sebab aku ni jenis yang tak reti nak manage duit sendiri. I can't have cash in my hand. Mesti nak guna. Kalau ada seratus, ada je benda yang nak dibeli walaupun masa tu tak perlukan apa-apa pun.

I have to change myself. Kalau tak reti nak manage duit sendiri, siapa nak tolong kan? Aku tak ada saving pun. Teruk, yea aku tau. From now on, aku kena belajar manage diri aku, duit aku. Dah nak habis belajar dah pun. Lepas ni kerja, lagi kena pandai nak bahagi-bahagi.

Bila dah kering, padan muka aku. Hahaha...

Sorry lah entri agak entah apa-apa. Aku emosional sikit malam ni. Tadi kena marah sikit sebab benda-benda macam ni. Huhu.

Good night.

2 comments:

  1. hye sayang.of course money is a matter.tp taw tak kalo dari awal lagi kita dah taw ttg susahnya nk dpt duit compare ngan ank2 org kaya, insyaAllah one day baru taw betapa beruntungnya kita kerana ada kesedaran dari awal.cpt2 abes blaja dgn gemilang and dpt keja.wish luck of u.ameen..

    ReplyDelete
  2. Yea, betul. (: Thanks yea for ur support. ^^

    ReplyDelete

kuman komen (: