January 28, 2011

Nak Excercise Malas, Jom Makan Je Lah!!

Mesti semua pun macam tu kan?

Hehehe... Kadang-kadang kita bukannya tak nak bersenam tapi sibuk dengan jadual pergi kelas, jadual kerja.. Kan? (Ceh ceh, ayat sedapkan hati.)


Macam aku, walaupun sibuk dengan jadual kelas, hari Sabtu pagi aku mesti akan excercise sebab kat tempat aku belajar, UTHM, aku join Kor SUKSIS. :) So join badan beruniform macam ni sebenarnya satu kelebihan jugak untuk aku sebab secara tak langsung aku akan keluarkan peluh. (Dan hitamkan kulit. Hihihi)


Yang tu untuk weekend. Kalau hari-hari biasa pulak macam mana kan?
Jarak rumah sewa aku ke kelas tak adalah dekat sangat walaupun nampak macam dekat. Kalau jalan kaki ambil masa dalam 15-20 minit macam tu. Alternatif lain aku untuk excercise adalah dengan berjalan kaki ke kelas. Hehehe.. Nak melintas jalan kena naik jejantas. So hari-hari aku pergi kelas jalan kaki, plus naik-turun tangga, adalah jugak kalori yang terbakar kan? And benda ni jugak aku praktik untuk bagi fit.

Yelahh.. Kalau dah makan pun main balun semua makanan selagi boleh. Hahahha... Dulu berat aku 48kg. Lepas tu naik 53kg and sekarang 56kg. Nampak memang macam agak berat tapi kalau kira BMI aku, berat tu ideal lah dengan tinggi aku. :)


Walau macam mana pun, sebenarnya kita kena jaga jugak cara pemakanan kita. Orang yang kurus, yang berat dia ideal dengan tinggi tak semestinya sihat kan?

So, apa kata kita jaga kesihatan dengan cara MAKAN!!

Hehehehe...
Apa yang korang kena makan waktu breakfast, lunch, dinner and supper (tetiba jadi perkataan BI plak), korang boleh start dengan tahu dulu apa cara pemakan and cara hidup kita. Nak singkat lagi, kenalah tahu lifestyle korang. Macam aku, aku start dari sini:


Good Food Good Life


:)

Bila kita makan makanan sihat, hidup kita jadi sihat and kita pun happy-happy je sentiasa. Kan? :D
Aku nak keluar ni. Jom ikut aku shopping breakfast cereal Nestle! Nyum! Nyum! :D

p/s: Ni kira tips jugak lah kan untuk korang. :)

1 comment:

  1. heehehhe... entry yg best & ilmiah...
    h0pe amalkn ea...
    tp bg sstengah org,cuma alasan je tue sume... huhuhu

    anyway,g0oD joB... thumb up!

    ReplyDelete

kuman komen (: